McLaren F1

F1 Wintertesten Barcelona – Ferrari opnieuw favoriet, of strooit Mercedes zand in de ogen?

Goed nieuws voor alle Formule 1 fans. Volgend weekend gaat een nieuw seizoen van start in Australië. Afgelopen weken werd er druk getest in een uitzonderlijk koud Barcelona, maar wie staat er het beste voor?

Vorig jaar leek het even dat Ferrari de drie jaar durende heerschappij van Mercedes kon doorbreken. In de wintertesten was het veruit de snelste en ook tijdens de eerste wedstrijden vorig jaar leek Ferrari alles in huis te hebben voor eindelijk nog eens die felbegeerde wereldtitel te pakken. Mercedes vond uiteindelijk toch haar tweede adem en ook dankzij enkele slechte wedstrijden van Vettel kon Hamilton in zijn Mercedes toch vrij gemakkelijk naar de wereldtitel ‘cruizen’. Maar wat kunnen we afleiden van de laatste testen?

 

1. Ferrari opnieuw verschrikkelijk snel

Ferrari verpulverde opnieuw het tijdsrecord op het circuit van Catalunya. Vorig jaar was een rondje van Raïkkönen in 1:18.634 nog de snelste tijd, dit jaar wordt er geflirt met de 1:17 grens. Het grootste tijdverschil is wellicht te danken aan de introductie van ‘roze’ banden. Die hypersoftbanden zijn nog net iets zachter dan de reeds boterzachte ultrasoft bandjes van Pirelli. Ze worden pas voor het eerst ingezet tijdens de GP van Monaco dus enkele teams, inclusief Mercedes, vond het weinig nuttig om nu reeds informatie over die band te verzamelen op een vrij koude ondergrond in Barcelona.

Opvallend is ook dat het na de twee snelste tijden van de Ferrari-rijders nogal eenheidsworst is. Ondanks de verschillende testprogramma’s is het toch opvallend dat we de huidige wereldkampioen, Hamilton, pas op een 8ste plaats terugvinden, al zou Mercedes geen enkele keer een low fuel run gesimuleerd hebben. In de wandelgangen gaat wel de ronde dat Mercedes wel last heeft van extreme bandenslijtage achteraan. Mercedes is meester in het zand strooien in onze ogen.

F1 Testing Barcelona

2. McLaren boekt de grootste progressie?

Zowaar een derde snelste tijd voor McLaren. De Britten ruilden de wispelturige Honda motor in voor de eigenlijk ook niet 100% betrouwbare Renault motor. De financiële kater zindert wellicht nog na, maar het levert voorlopig wel zijn vruchten af. McLaren wist maar liefst 3,6 seconden tijdswinst te boeken over één rondje. Geen enkel team doet beter. McLaren wist dan wel een 100 tal ronden meer te rijden dan vorig jaar, het stond toch vaak aan de kant met motor of elektronische problemen. Opvallend, Toro Rosso die overschakelde naar de Honda motor (en zo de eer van de Japanners redde) kende succesvolle testweken. Zo wist het dubbel zoveel km af te leggen ten opzichte van vorig jaar en waren er weinig zorgwekkende problemen te melden met de motor. De teams met Mercedes motoren (Mercedes, Williams en Force India) reden bijna 39 GP-afstanden, de Ferrari teams (Ferrari, Sauber en Haas) bijna 37 GP-afstanden. De Renault teams (Renault, Red-Bull en McLaren) reden 33 GP-afstanden bij mekaaar.

F1 Testing Barcelona

3. Stoffel Vandoorne positief

Ook dit jaar is Stoffel Vandoorne opnieuw van de partij. De sukkelende McLaren-Honda vorig jaar was de ultieme leerschool voor Vandoorne en met McLaren-Renault ziet Stoffel de toekomst weer positief in. Niet onbelangrijk, zijn loon werd dit jaar vertienvoudigd al is het nog steeds een tiende van wat Alonso bij McLaren verdient. Afwachten of McLaren dit jaar wel kan strijden om podiumplaatsen. Stoffel heeft wat ons betreft nog altijd alles in huis om op het podium te belanden.

McLaren F1

4. Introductie Halo

Net zoals in de F2 doet ook de Halo veiligheidsbeugel zijn intrede op de nieuwe F1 bolides. Het ene team slaagt er al beter in dan het andere om de structuur subtiel in het design van de bolides weg te werken. Het doet alvast opnieuw de nodige F1-tongen rollen al zullen we er mee moeten leven. Gelukkig went het vrij snel en heeft het niet al te veel impact op de looks van de overigens prachtige F1 bolides.

Afspraak volgende week zondag om 7:10 voor de Grand Prix van Australië!

Foto’s: F1 Teams & F1.