Dakloos het terrein in met de opvallende Range Rover Evoque Convertible

Niet veel autoconstructeurs durven het nog aan in deze tijden om een dakloze variant te maken van een SUV in z’n gamma. Daar dacht Land Rover anders over en introduceerde de Range Rover Evoque Convertible. Wie herinnert zich nog de Freelander I met afneembaar hardtop en softtop? Die traditie wil Land Rover in stand houden.

RR_EVQ_Convertible_Driving_Snow_091115_03

Een ander voorbeeld van een iconische SUV-cabriolet is de Mercedes G-Klasse én de Land Rover Defender. Soit, we gaan het hebben over de Evoque Convertible. Uiteraard is de Evoque Convertible gebaseerd op de gesloten Evoque. Toch zijn er een paar structurele aanpassingen gebeurt om de wagen te verstevigen. Zo is de A-stijl versterkt en met dat soort aanpassingen verdikt de Evoque Convertible een stevige 270 kilogram, niet goed voor het verbruik alleszins.

RR_EVQ_Convertible_Driving_091115_08_(121374)

Het op- en neergaande dak zelf wordt in zo’n 20 seconden open- en toegedaan en dat terwijl je tot 30 km/u kan rijden. Bij zijn debuut krijgt de Evoque Convertible al direct de belangrijkste motorisatie mee voor de Europeanen. Dat is de twee-liter TD4 diesel met 178 pk en een acceptabele 149 gram CO² per kilometer. Daarnaast kan je ook de echte petrolhead uithangen met de twee-liter turbocharged benzinemotor met een deftige 240 pk en een negentraps automatische transmissie die overigens op alle vier wielen z’n kracht zet. Tot slot werden enkele aanpassingen aan het exterieur aangebracht.

RR_EVQ_Convertible_Driving_Sand_091115_12_(121380)

Onze mening? Het is wat wennen om de Evoque zonder dak te zien. Toch denken we dat dit een kassucces kan zijn, vooral in het Zuiden van Frankrijk.

RR_EVQ_Convertible_Driving_Sand_091115_10_(121378)