Chantilly

Chantilly Arts & Elegance 2019

We zijn toe aan onze tweede editie van Chantilly Arts & Elegance. Het kasteeldomein van Chantilly is opnieuw de uitstekende setting voor dit Concours d’élégance. Frankrijk kreunt onder een hittegolf. Enkel de (warme) dresscode gooit dus een beetje roet in het eten van dit autofeestje.

Ook in 2017 was AutoJunior aanwezig op dit tweejaarlijks evenement. Ook deze editie werd voorafgegaan door een supercar rally op zaterdag met deelnemers zoals een Aston Martin DB7 Zagato, Bugatti Veyron, McLaren P1 GTR, Ferrari Enzo Ferrari, Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder en Mercedes-McLaren SLR. Net iets anders dan de lokale rondrit achter de hoek. De supercars konden zelfs even op het privé circuit van Mortefontaine. AutoJunior was enkel aanwezig op zondag, maar dat zorgde al voor voldoende fotomateriaal. Enkele hoogtepunten.

Bugatti La Voiture Noire

Wat aangekondigd wordt als duurste auto ooit blijkt niet meer dan een maquette. De echte La Voiture Noire wordt pas binnen enkele jaren gebouwd. Van een circus gesproken. La Voiture Noire is een verwijzing naar Jean Bugatti’s Type 57 Atlantic, al vraagt dat enig inbeeldingsvermogen. De one-off zal ook aangedreven worden door de 1.500 pk sterke W16 motor en kost 11 miljoen euro exclusief taksen. Uiteraard was er ook voldoende aandacht voor de 110e verjaardag van Bugatti met een mooie collectie: Type 13 Brescia (1920), Type 40 Fiacre (1928), Type 57C Aravis (1939), EB110 (1990), Veyron (2005), Chiron (2016) en Chiron Sport (2018).

20 jaar Pagani

Pagani viert dit jaar de 20ste verjaardag van de Pagani Zonda. Pagani bracht vijf auto’s mee met een waarde samen van om en bij de 45 miljoen euro: Zonda C12, Zonda F, Zonda R (kwijlen mag), Zonda Cinque en de tot 3 stuks gelimiteerd HP Barchetta. Stuk voor stuk kunstwerken. Als kers op de taart ook een gloednieuwe Huayra Roadster. Meer details over de Pagani line-up vind je hier.

Toyota 2000 GT

Deze uit 1969 daterende Japanner is ongetwijfeld de meest spraakmakende Toyota. Zelfs James Bond was er in de film ‘You only live twice’ in terug te vinden. Een roadster welteverstaan, Toyota maakte toen twee roadsters specifiek voor die James Bond film. In Chantilly konden we een coupé bewonderen waar er ook amper 351 exemplaren gemaakt van zijn en waarvan er indertijd amper 25 naar Europa geëxporteerd werden.

Toyota 2000 GT

McLaren Speedtail

De Speedtail kaapte de prijs van ‘Best of show’ weg. Deze McLaren verdeelt de meningen, maar wacht tot je de Speedtail in het straatbeeld ziet opduiken (moest je ooit dat geluk hebben). Haar lijn is oogverblindend.

McLaren Speedtail

Le Mans

De kans om tegelijkertijd een McLaren F1 GTR, een Mercedes-Benz CLK GTR en een Porsche GT1 GTR te aanschouwen is zo goed als onbestaand. Op Chantilly konden we deze Le Mans bolides van eind de jaren ’90 samen bewonderen. Dat is toch wat posterwall-car nostalgie.

Aston Martin DBR1

Ook uitzonderlijk is de Aston Martin DBR1 uit 1959 (chassis nr. 5). Kenners krijgen spontaan slappe beentjes bij alleen al het horen van de naam. De DBR1 wist Le Mans te winnen in 1959. Klinkende namen die in die periode achter het stuur kropen waren Jack Brabham, Jim Clark en Stirling Moss.

Porsche 917

Nog een klassieker van formaat is de Porsche 917. Op Spa Classic konden we enkele maanden terug al een Gulf Porsche 917 aan het werk zien op het circuit van Spa-Francorchamps. Op Chantilly stonden zelfs twee exemplaren, rijklaar. De looks van de racebolide zijn nog steeds even puur, om nog maar van het geluid te zwijgen. De zilveren 917 uit 1971 met chassisnummer 30 werd in 1975 lichtjes aangepast (uitlaat, pinkers, lederen zetels etc.) en geregistreerd als straatauto in Alabama.

McLaren MP4/4

Nog zo’n klinkende naam. Deze ex-bolide van Senna won in 1988 15 van de 16 grote prijzen F1. Ontwerpers Gordon Murray en Steve Nichols lagen aan de grondslag voor de legendarische tweestrijd tussen Prost en Senna. De Braziliaan werd dat jaar wereldkampioen.

Nog meer (stoffige) plaatjes.

Op naar 2021 voor wellicht opnieuw een top editie. Leg alvast je zonnehoedje klaar.

Ook interessant
BMW i8
Reisverslag: kort bezoek aan hoofdzetel BMW