BMW M6 GT3

BMW wint de 70ste editie van de 24 uur van Spa

Het trio Tom Blomqvist, Christian Krognes en Philipp Eng hebben in een BMW M6 GT3 de 70ste editie van de 24 uur van Spa gewonnen. Het is de 3e overwinning in 4 jaar voor BMW op ‘ons’ Ardennencircuit.

Het werd zelfs een dubbelslag voor BMW want ook de tweede podiumplek was voor een M6 GT3. De vanop de 8ste en 15e plaats gestarte BMWs lieten er geen twijfel over bestaan dat de BMW M6 GT3 nog steeds niet afgeschreven is. Een portie geluk en een uitgekiemde pitstopstrategie lagen aan de basis van de overwinning.

Een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen:

  • Commotie nog voor de start. Polesitter Dries Vanthoor verliest zijn pole wegens onregelmatigheden aan de wagen. De Audi met startnummer 1 moet als 20ste starten en een 3 minuten lange stop-and-go penalty afwerken. Het officiële statement luidt ‘modified air tract’.

Vanthoor

  • Bij de rolling start gaat René Rast in de Audi #2 al meteen voorbij aan de vanop pole gestarte Aston Martin van Maxime Martin. Na de eerste pitstopronde wisselen beide auto’s opnieuw van plaats.
  • Tijdens het tweede uur van de race gaat de AMG GT3 van het Akka ASP Team er af bij de exit van de Raidillon. Full Course Yellow wordt voor het eerst gehandhaafd en wordt even later zelfs een Safety Car situatie. Een dik uur later gaat ook de Aston Martin #97 in de bandenmuur net na combes. De Bentley #8 is op dat moment de leider.
  • Het eerste zwaar contact is er tussen de #63 Grasser Racing Lamborghinien en de #58 McLaren waarin ondermeer Chris Harris rijdt. Beide wagens blijven lang in de pits voor herstelling.

  • Na acht uur kreeg de leidende Bentley stuurproblemen en moest lang de pits opzoeken. Zo kwam de BMW #34 aan kop net voor de #4 Black Falcon Mercedes-AMG en de Porsche #117. De race verloopt tot nu toe opvallend ‘rustig’.

  • Stilte voor de storm, want midden in de nacht krijgen we een Safety Car situatie voor een crash tussen de #666 Attempto Racing Lamborghini en de #31 Team Parker Racing Bentley. Misschien volgend jaar toch een ander startnummer kiezen? Onderstaande beelden tonen aan dat de klap enorm moet geweest zijn. Even erna gaat ook de Lexus #113 hard in de bandenmuur op Eau Rouge, ook hier is de ravage enorm, gelukkig zonder veel erg voor de rijder. De race lag hierdoor zelfs een uur stil.

https://twitter.com/pakotw1/status/1023452290324287488

  • Na 14 uur racen leidt de Walkenhorst BMW #34 voor de Bentley #7. Die laatste was als laatste gestart, straf werk van de Britten.
  • Met nog 7 uur op de klok was de BMW #99 opgerukt naar de eerste plaats, net voor de Audi #25 en de Black Falcon AMG. De BMW #34 was teruggevallen naar een 6e plaats na een technische pitstop.

BMW M6 GT3

  • Een belangrijk moment volgt enkele uren voor het einde van de race wanneer een crash van de Lamborghini #67 in Speakers’ Corner. Een Full Course Yellow situatie volgt, maar net hiervoor had de #4 Black Falcon AMG haar pitstop reeds afgewerkt. De BMW’s en Audi #25 & #29 profiteren wel door tijdens de neutralisatie in de pits te duiken.
  • De BMW’s blijven secuur aan de leiding en zo behaalde BMW haar 24ste overwinning tijdens de 24 uur van Spa. Een record dat wellicht nog lang stand zal houden.

De eerste Belg vinden we terug op de vierde plaats. Frederic Vervisch greep samen met Markus Winkelhock, en Christopher Haase net naast het podium. De volledige top 10 hieronder.

De volgende editie van dit spektakelstuk vindt plaats van 25-28 juli.

 

De volgende editie van dit spektakelstuk vindt plaats van 25-28 juli. Het aftellen kan opnieuw beginnen!