Mercedes E

Autosalon Genève: Mercedes E-klasse in Europese première

Voor haar 10e generatie E klasse (de facelift van de W212 ziet Mercedes blijkbaar ook als aparte generatie), laat Mercedes niets aan het toeval over. 1.200 ingenieurs en knappe bollen werkten 4 jaar aan de W213 generatie. 186 prototypes waren goed voor maar liefst 1,6 kilometer. Mercedes noemt haar nieuwste E-klasse generatie dan ook een ‘Masterpice of Intelligence’.

Visueel onderscheid met de C en S had duidelijker gemogen, maar op zich is de nieuwe Mercedes E zeker een geslaagde verschijning. Mercedes noemt het pure sensualiteit, wij noemen het eerder doordacht business-class geïnspireerd design. Enkel in basisversie en in de chroomrijke Exclusive versie krijg je een staande ster bovenop op de motorkap. De Avantgarde en AMG uitvoering met ingewerkte ster in de grille moeten opnieuw iets jonger publiek aanspreken. De nieuwe E is ook weer een stuk gegroeid, 4,3 cm om precies te zijn. De wielbasis nam zelf toe met 6,5 cm.

Ook het interieur is geïnspireerd op dat van de S-klasse, zeker indien je kiest voor de 2 optionele 12,3 inch display schermen voor het dashboard. De mix modern/klassiek komt ook hier knap tot zijn recht en is duidelijk van een hoger vakmanschap dan de concurrentie. Om de ‘handen aan het stuur’ mentaliteit bij te treden kan je alle functie van het infotainmentsysteem bedienen via knoppen op het stuur die reageren op verticale of horizontale bewegingen die je met je duim erover maakt. Spraakherkenning en de centrale touchpad en draaiknop ontbreken uiteraard ook niet. Voortaan kan je kiezen uit 64 kleuren voor de interieurverlichting.

Mercedes E

 

Mercedes introduceert ook een volledig nieuwe 2 liter dieselmotor. Met 195 pk en 400 Nm spurt de E 220d in 7,3 seconden naar 100 km/h en het gemiddeld verbruik zou amper 3,9 liter per 100 km bedragen. Benieuwd of Mercedes eindelijk de luidruchtige dieselfrequenties beter onder controle weet te houden. De E 220d is samen met de E 200 benzine (184 pk) beschikbaar bij de marktintroductie en wordt standaard gekoppeld aan een 9 traps. Later worden ze vergezeld door de E 350d (3 liter diesel met 258 pk en 620 Nm) en de E 350e plug-in hybride die een gecombineerd vermogen heeft van 286 pk en een uitstoot van 49 g CO2 per km. Later dit jaar wordt het gamma ongetwijfeld in beide richtingen aangevuld: minder krachtige diesel versies en pk-rijke AMG krachtpatsers.

De nieuwe E is optioneel opnieuw uit te rusten met luchtvering (Air Body Control) die de ophanging continue bijstelt naargelang de rijomstandigheden. De rijhulp-assistenten zijn bijna niet op te noemen, maar we geven mee dat de Drive Pilot ervoor zorgt dat je afstand tot je voorligger automatisch wordt bijgesteld en dat tot een snelheid van 210 km/h. Net zoals bij een Tesla Model S kan de E-klasse nu ook autonoom van rijstrook veranderen. Via je smartphone kan je de E klasse ook laten in- of uitparkeren of zelf gebruiken als sleutel.

DSC_0590

 

De W213 beleeft haar Europese première in Genève. Voor de Europese klanten is het dus de eerste maal dat er kennis gemaakt kan worden met de nieuwe E op Europees grondgebied. Officieel dan toch, want de E stond stiekem in een goed verscholen hoekje op het autosalon van … Brussel.

Ook interessant
Mazda 6 MPS
OVDW – Mazda 6 Performance Series: 260 pk voor een prikje