Lamborghini Urus

Autosalon Genève – Lamborghini Urus nu ook voor het grote publiek

#Sincewemadeitpossible. Dat is de slogan die de marketingboys and girls van Lamborghini op ons los laten over Lamborghini’s nieuwste SUV. Alhoewel, we volgens Lamborghini niet zomaar SUV mogen zeggen tegen hun nieuwste creatie. Het is namelijk een “Super Sport Utility Vehicle” én de eerste van zijn soort volgens het merk met de gouden stier.

 

ANIMA

“A uniquely emotional experience.” Dat is wat de Urus de bestuurder aanbiedt wanneer hij/zij de jet-inspired knop induwt, om vervolgens de geklimatiseerde garage (met hopelijk toch 1 brandblusser) te verlaten. Urus’ nieuw besturingssysteem genaamd ANIMA (Adaptive Network Intelligent MAnagement) ontwikkelt volgens Lamborghini bij de bestuurder pure rijemotie en kunt de bestuurder selecteren in welke specifieke setting het liefst gereden wordt.

Er zijn namelijk 6 (!) rijmodussen waarbij de Urus zijn volledig potentieel kan geven: Strada, Sport, Corsa, Sabbia (zand), Terra (aarde), Neve (sneeuw). Op Italiaanse let met AutoJunior.

Lamborghini Urus

Cayenne

De Urus kreeg het MLB-platform van de Volkswagen groep. Deze wordt ook gebruikt voor de Porsche Cayenne en de Audi Q7. Geen al te grote kosten voor Lamborghini zou u denken, maar Lamborghini wou niet zomaar een SUV maken, ze wou de snelste Super Sport SUV maken die er op de markt beschikbaar is. 3,6 seconden van 0 naar 100 km/h, een top van 305 km/h en een remafstand van 33,7 meter om van 100 km/h naar 0 stil te staan. Dit zijn sportwagencijfers en vandaar ook de naam Super Sport SUV. Veel heeft hij dus niet mee van zijn voorvader: de LM002 uit 1980 inmiddels.

 

Motor

Geen atmosferische V12 voor de nieuwe vierzitter, maar een V8 van 3.996 cc. Dezelfde motor wordt gebruikt in de recentste Porsche Cayenne al krijgt de Urus parallel werkende twinscroll-turbo’s. Hierbij is het uitlaatgashuis van de turbo in tweeën verdeeld. Hier zijn er twee ingangen waar de uitlaatgassen de turbo binnengaan. Deze kanalen blijven gescheiden van elkaar tot ze aan het turbinewiel van de turbo komen. Dit zorgt dus voor een turbo die sneller op toeren komt en sneller druk kan leveren. Dankzij dit alles levert de motor 650 pk en 850 Nm koppel tussen 2.250 en 4.500 toeren!

Lamborghini Urus

Styling

Niet alleen heeft de Urus de prestaties van een sportwagen, maar heeft hij ook de nodige looks meegekregen om er als een echt sportieve SUV uit te zien én nog steeds z’n typische Lamborghini styling te behouden! De afmetingen van deze kolossale stier zijn ook niet min. Een lengte van 5,11 meter, een wielbasis van 3 meter, een hoogte van slechts 1,63 meter én een koffer die 616 tot 1.596 liter in kan nemen.

 

Hybride?

In de toekomst zal de Urus het eerste model worden van Lamborghini die hybride-technologie zal gebruiken. De Italianen krijgen het wel nog niet over hun hart om maar één vinger naar hun machtige, atmosferische 12 cilinder motor te wijzen. Nadien zal de Huracàn het tweede model worden die hybride-technologie gebruikt, bij zijn volgende generatie welteverstaan.

Lamborghini Urus

Lente 2018

Lamborghini zal de Urus beginnen leveren vanaf de lente van 2018 aan een basisprijs van 208.000 euro. In België zijn er ongetwijfeld reeds klanten die hun handtekening geplaatst hebben voor de nieuwe vierzitter. Je kan ogenblikkelijk zelf al beginnen dromen en uw ideale Urus samen te stellen op de configurator van de Urus.

 

Met dank aan Jordi Scheyving voor tekst en foto’s!