Home Hall of Fame AutoJunior Hall of Fame: Renault Avantime
AutoJunior Hall of Fame: Renault Avantime

AutoJunior Hall of Fame: Renault Avantime

0
0

46

In deze reeks geeft AutoJunior aandacht aan eender wat rechtstreeks of onrechtstreeks een positieve invloed of onuitwisbare indruk heeft nagelaten op de auto-industrie. Aftrappen doen we met de Renault Avantime.

Waarom in onze Hall of Fame? Renault zorgde voor een Franse designrevolutie en was één van de eerste constructeurs die het aandurfde om een concept die qua koetswerkdesign zo baanbrekend was, bijna ongewijzigd in serieproductie te nemen.

Aan de vooravond van het nieuwe millennium in 1999 stelde Renault de Avantime voor als Concept Car op het autosalon van Genève. In bordeauxrood met beige leder, de toon was meteen gezet. Renault introduceerde de Avantime als “Coupèspace”. Die naam mag je vrij letterlijk nemen als coupé van de Espace, ofwel een monovolume coupé. Het platform was dan ook dat van de Espace en de afmetingen liggen er dan ook niet ver van uit de buurt. Dat er effectieve productieplannen voor de Avantime waren was toen al duidelijk.

44

Toch was de verrassing groot toen Renault in 2001 de finale productieverse van de Avantime lanceerde met enkel het dasboard verschillend van de Concept Car. Het exterieur bleef trouw aan het bijna wereldvreemde design. Het was Renault haar manier om het nieuwe millennium in te zetten en een gooi te doen naar het “premium” luxe segment. Daarnaast probeerde Renault om haar roots terug in ere te herstellen: het creëren van stijlvolle luxueuze kilometervreters. Dit keer dus met een extravagant design van de hand van Patrick le Quément. De Fransman zorgde voor een controversiële designrevolutie binnen Renault begin de jaren 2000.

07

Enkele knappe details van de Avantime zijn het uitzonderlijk groot panoramisch dak, het ontbreken van de B-stijl en de meesterlijke achterlichten met zandloper design. Andere leuke bijzonderheden zijn de gigantische zijdeuren die op 2 plaatsen scharnieren waardoor een smalle uitstap mogelijk blijft, en de hogere zitpositie van de achterstoelen t.o.v. de voorstoelen. Het geheel zorgde alvast voor een unieke uitstraling. Ondanks het veelvuldig gebruik van aluminium en zijpanelen uit composietmateriaal (verstevigd kunststof) zat het leeggewicht van deze Renault bijna tegen 2 ton aan. De focus was duidelijk comfort.

52

De Avantime werd geproduceerd door het Franse Matra die ervaring had in de lucht- en ruimtevaart en in de autosport (o.a. Le Mans en F1). Het is nooit de intentie geweest van Renault om de Avantime bovenaan de verkoopstabellen te krijgen, maar mede door de zwakke vraag en de vrij hoge productiekosten besliste Matra de productie in 2003 te stoppen. Overplaatsing naar een Renault fabriek was ook te duur wegens het specifieke productieproces van de dakconstructie en de composiet koetswerkpanelen. Na amper drie productiejaren werden nog geen 9.000 Avantimes geproduceerd.

68

Hoewel de Avantime door Top Gear als “Coolest car money can buy” werd omschreven, de Renault bleek een auto te zijn waar niemand op zat te wachten. Waarom verdient deze Renault dan toch een kader in de “AutoJunior Hall of Fame”? Het gewaagd design en de hoge aankoopprijs zorgden er niet alleen voor dat deze Renault 2 maal zo exclusief is als een Ferrari Modena, maar ook dat Renault andere automerken heeft aangezet om verder te kijken dan de traditionele koetswerkvormen en varianten. Onrechtstreeks is de Avantime misschien dus wel de voorvader van alle nieuwe marksegmenten die de laatste 10 jaar hun intrede gemaakt hebben.

Geef een reactie