Ferrari neemt de FF onderhanden, verwelkom de GTC4Lusso

In 2011 verraste Ferrari ons met de FF, een Ferrari die luxueus plaats bood aan 4 personen en alle 4 de wielen aandrijft voor gebruik in alle weersomstandigheden. Na 5 jaar dienst wordt de FF vervangen door de Ferrari GTC4Lusso.

De naam van deze nieuwe Ferrari is er alle sinds niet op vooruit gegaan. Net als bij de Ferrari F12berlinetta zijn er geen spaties te bespeuren tussen de verschillende delen van de naam. Misschien is de spatiebalk wel kapot bij de persoon die instaat voor de laatste modelnamen. Verwijzingen naar het rijke verleden van Ferrari zitten dan wel weer mooi verwerkt in deze nieuwe naam. Ferrari verwijst zo naar twee illustere voorgangers, de 250 GT Berlinetta Lusso en de 330 GTC. De 4 in de nieuwe naam staat dan weer voor het aantal zetels en aantal aangedreven wielen net zoals in de Ferrari FF.

12671945_1019614598100135_6767121992257237489_o

Het 12 cilinder grote hart van de FF is ook gebleven. Deze produceert nu wel 30 pk meer in de GTC4 in vergelijking met de 660 pk in de Ferrari FF. Het piekkoppel is ook met 14 Nm gestegen tot 697 Nm bij 5.750 toeren. Een krachtigere motor betekent natuurlijk ook sneller. De GTC topt op 335 km/h wat onveranderd is ten opzichte van de FF. De 0 naar 100 km/h spurttijd nam wel af met drie tienden tot amper 3,4 seconden.

12716334_1019614544766807_8664354964571429726_o

De neus van de nieuwe GTC4 komt duidelijk goed overeen met deze van de FF. De GTC4 krijgt nieuwe lichten en rondom aerodynamische verbeteringen. Het is achteraan dat Ferrari grote veranderingen heeft doorgevoerd. In plaats van twee lichtbronnen draagt de GTC4 er vier. Opvallend is ook het spoilertje boven de achterruit.

920711_1019614644766797_2723399414810726528_o

De GTC4Lusso krijgt ook de vierwielsturing, die geïntroduceerd werd op de Ferrari F12tdF. Hier heet het voluit 4RM-S. Dit staat voor vierwielaandrijving en vierwielsturing. Ferrari wil met deze nieuwe technologie het dynamisch karakter van hun kilometervreter verbeteren.

Binnenin herkennen we het typische Ferrari-interieur; de analoge centrale toerentalmeter, een afgeplat stuur met alle knoppen op het stuur i.p.v.. erachter. Wat wel opvalt is het nieuwe 10 duim grote touchscreen waarmee het infotainmentsysteem bedient wordt. Ook in de GTC4 kan de passagier meevolgen op zijn persoonlijk schermstrip hoe hard er wordt gereden.

12696930_1019614641433464_6716432884661620620_o

De Ferrari GTC4Lusso beleeft zijn wereldpremière op het autosalon van Genève begin volgende maand. Wij zijn alvast benieuwd om hem daar te aanschouwen.