Rolls-Royce Ghost series II

5 redenen waarom je achteraan moet zitten in een Rolls-Royce Ghost Series II

Een Rolls-Royce is evenveel een statussymbool als een luxejacht om de geasfalteerde zeeën te trotseren. Moet je in deze slee vooraan zitten, dit testten we al eerder, of toch beter op de tweede zitrij? Wij sommen 5 redenen op om je te overhalen eens niet achter het stuur te kruipen van een wagen maar je te laten overgieten door de luxe van de achterbank van de Rolls-Royce Ghost series II.

Als autoliefhebbers zijn er weinig wagens waarvan wij u willen overtuigen om het stuur af te staan aan iemand anders maar de Rolls-Royce Ghost Series II is een apart geval. Deze klassebak zit in een select clubje auto’s waarin je liever rondgevoerd wordt door een chauffeur dan zelf het roer in handen te nemen. Hier zijn 5 redenen waarom;

Rolls-Royce Ghost series II

1. de B-stijl deuren

Bij het naderen van de wagen staat de chauffeur al naast de wagen u op te wachten om het achterportier voor u te openen. Deze achterdeuren gaan omgekeerd open dan deuren op doordeweekse wagens. De scharnieren bevinden zich aan de achterzijde waardoor de deuren open gaan al een soort letter B. Dit levert een gemakkelijke instap op. Het is pas als de deuren volledig open zijn dat je ziet welke kolossale stukken het zijn. Dit om elk geluid dat je rust binnenin kan verstoren te verdringen.

Rolls-Royce Ghost series II

Ondertussen is de chauffeur zich al terug naar de bestuurdersstoel aan het begeven maar uw deur staat nog open. Door de B-stijl is het extra ver rijken en vergt het meer kracht dan bij normale deuren om ze te sluiten. Natuurlijk hebben de Britten van Rolls-Royce hier een oplossing voor. Op een steunpilaar aan beide zijden achteraan bevindt zich een knopje waarmee de deuren zich vanzelf sluiten. Dit geeft het ultieme gevoel van luxe. De deuren sluiten zich geruisloos en het laatste stukje, in het slot vallen, gebeurt door een apart systeem, soft-close genaamd. Dit systeem dat door onder andere McLaren en Mercedes wordt gebruikt zuigt de deur aan zodat hij in het slot valt en gesloten is.

Eenmaal op de bestemming aangekomen ben je volledig tot rust gekomen. Doordat de deuren omgekeerd scharnieren vraagt het openen wat gewoon worden. Normaal open je een deur door aan de klink te trekken en met je elleboog de portier open te doen. Bij de Ghost zal deze beweging echter weinig succes opleveren. Hier moet je omgekeerd te werk gaan. Het verste punt van de deur moet je van je weg duwen net als een ‘huis-deur’. Al zal dit weinig problemen opleveren voor de Rolls-Royce eigenaar want eenmaal je jezelf langs achteren bevindt in een Rolls-Royce verwacht je toch wel dat je chauffeur de deur voor u komt openen. Moest het buiten dan nog regenen bevindt zich in de deur een speciaal weggeborgen paraplu.

Rolls-Royce Ghost series II

2.  De zetels

Eenmaal binnenin neem je plaats in schitterende zetels bekleed met subliem wit leer afgewerkt met subtiele met de hand gestikte donkerrode stiksels.  Het valt direct op hoeveel beenruimte er wel aanwezig is achterin. de vloer is bekleed met schitterende, zeker vijf centimeter dikke, voetmatten uit lamswol. Beide zetels achterin zijn elektronisch instelbaar op de centrale neerklapbare armsteun. Doordat zoveel plaats aanwezig is achterin hebben deze zetels veel beweegruimte om allerhande posities in te nemen zonder een verlies in kofferruimte. Er kan ook geen ruzie ontstaan doordat je zetelpositie is veranderd want voor beide zetels zijn er drie geheugenposities voorzien.

Rolls-Royce Ghost series II

Laat je volledig wegzakken in de zetel en je komt de op de hoofdsteun geplaatste kussens tegen. Deze zijn net als de rest van het interieur handgemaakt en dit voel je ook. Ze geven een veel zachtere steun aan je hoofd dan de traditionele hoofdsteunen. Het is als het ware je hoofd op een wolkje ligt en dit perfect ondersteund wordt. De stilte, het neerklappen van de zetels en deze kussens zouden het geen uitdaging maken om een snelle ‘powernap’ te kunnen doen op de achterbank. Zo zouden wij wel naar Monaco gevoerd willen worden.

Rolls-Royce Ghost series II

3. Het infotainmentsysteem

De term luxe omvat in de 21ste eeuw meer dan enkel het gebruik van zeer fijne materialen en met de hand afgewerkte interieurdelen maar ook connectiviteit en technologische snufjes die ons leven vergemakkelijken. Dit is ook aanwezig in de Ghost Series II in de vorm van twee afzonderlijke infotainmentsystemen met een duidelijk scherm geplaatst op de achterzijde van de voorzetels. Deze twee systemen worden bediend met hetzelfde bedieningspaneel dat zich op de neerklapbare armsteun bevindt. Je kan slechts één systeem per keer bedienen, het zal dus vechten zijn onder kinderen wie de knopjes eerst mag gebruiken.

Rolls-Royce Ghost series II

De infotainmentsystemen in de Ghost zijn een herwerkte versie van die in de vorige generatie BMW 7 series met wat rustige kleurtjes en symbolen. Rolls-Royce is namelijk sinds 2003 eigendom van de BMW group. Op deze systemen kan je alles vinden, van gps informatie tot het gemiddelde verbruik. Dit laatste kwam bij ons na een dagje rustig rijden uit op 21,6 liter/100km al lig je daar als Rolls-Royce eigenaar wellicht niet wakker van.

 

Rolls-Royce Ghost series II

Deze twee systemen staan los van elkaar en ook los van het systeem dat de chauffeur ziet. Er zijn echter mogelijkheden waardoor deze kunnen samenwerken. Zo kan je vanop de achterbank een bestemming ingeven en deze doorsturen naar voor zodat jouw chauffeur je in alle rust naar deze gewenste locatie kan begeleiden. Het is ook mogelijk om wat er zich op het scherm vooraan bevindt te dupliceren naar één of beide schermen achteraan. Logischerwijze is er slechts keuze uit één muziekbron voor het surround sound systeem.

4. Dakhemel met sterretjes

Van al deze luxe zou je beginnen sterretjes zien, niet? Wel die zie je ook. Onze Rolls-Royce Ghost Series II was uitgerust met de optionele sterrenhemel op de dakbekleding. Voor een slordige 10.000 euro kies je een deel van de sterrenhemel die je op je dak wilt terugzien.

Er worden duizenden leds ingebouwd in het met kasjmier beklede dak die bij elke nieuwe Rolls uniek zijn. Op het eerste zicht lijkt dit storend maar de leds zijn niet te helder en hebben uiteindelijk een rustgevend gevoel. Ze voegen ook toe tot de exclusiviteit en het unieke gevoel van de Britse klassebolide.

5. BALLIN

Rolls-Royce Ghost series II

Dit is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende maar minst tastbare reden. Als je achteraan zit besef je gewoon meer dat je met een wagen op stap bent die evenveel kost als een kleine woning in België. Je kijkt vanuit je loungestoel uit over het stijlvol afgewerkt dashboard. Kijk je verder voorwaarts zie je de uitgestrekte motorkap, als een dek van een luxe jacht, met op het einde de spirit of extacy. Je bent volledig afgesloten van de buitenwereld in je eigen serene cabine.

Rolls-Royce Ghost series II

We kunnen dus concluderen dat je zowel achter het stuur als op de tweede zitrij een unieke ervaring beleeft in de Rolls-Royce Ghost Series II. Qua technologische snufjes en luxemogelijkheden doen de Duitsers het toch nog wat beter maar zij missen de charme, klasse en het charisma die zowel het exterieur als het interieur van de Rolls-Royce Ghost Series II uitstraalt. Geen wonder dat Rolls-Royces zo populair zijn onder succesvolle zakenmensen en celebrities. Achteraan is het de perfecte plaats om tussen drukke meetings en frustrerende files in tot rust te komen.

 

Ook interessant
Video: Hennessey Venom GT Spyder breekt snelheidsrecord (427 km/u)