10 redenen waarom de 6u van Spa volgend jaar op je kalender moet

07-IMG_3850

De 6 uur van Spa uithoudingsrace van de FIA WEC zit er ondertussen weer een dikke week op, maar we proberen je graag te overtuigen waarom het evenement een must is voor iedere auto(sport)liefhebber.

1. Circuit van Spa-Francorchamps

Het blijft een cliché maar het circuit in Spa blijft boekdelen spreken. De rijders komen er graag en Spa staat vaak pal bovenaan hun favoriete circuit-lijst. Ook bovenaan mijn lijst.

18-IMG_4993

2. Veel waar voor je geld

30 Euro voor 3 dagen volle bak actie, je zal lang moeten zoeken voor better value for money.

17-IMG_4789

3. Geen genummerde zitplaatsen

Buiten de vaste tribunes worden er (voorlopig) geen extra tribunes bijgeplaatst, maar je kan wel plaatsnemen waar je een zitje vindt. Enkel bij de start op zaterdag zorg je best dat je op tijd bent, maar voor de rest is er aan plaats geen gebrek.

10-IMG_4348

4. Strijd tussen Porsche, Audi, Toyota en Nissan in de LMP1 Categorie.

Audi heeft jarenlang de concurrentie vernedert maar dankzij de komst van Toyota en Porsche zijn er geen zekerheden meer. Dankzij nieuwkomer Nissan wordt de strijd nog heviger. Nissan stuurde dan wel zijn kat in Spa, vanaf de volgende wedstrijd (24 uur van Le Mans) strijdt Nissan mee voor de overwinning.

https://www.youtube.com/watch?v=6TuONbqsk7A

5. Bedrijfswagens

De uitvalbasissen van Audi en Porsche liggen niet zodanig ver van Spa en dat brengt met zich mee dat het personeel van de teams gewoon met de auto komt. We zagen zelden zoveel nieuwe Porsche’s en Audi’s bijeen. Zelfs de allernieuwste modellen zoals de 911 GT3 RS en Cayman GT4 ontbraken niet.

6. Classics

Voor wie liever Classics bewondert komt ook aan zijn trekken. Traditioneel komt half-Belg André Lotterer met zijn legendarische Audi Sport Quattro uit 1980. Lotterer won trouwens de wedstrijd samen met ploegmaats Tréluyer en Fässler. Minstens even legendarisch was de net gerestaureerde Lancia Stratos Stradale uit 1974.

7. Het geluid

Voor wie klaagt dat het huidig F1 geluid niet luid genoeg is raden we de WEC zeker aan. De Audi LMP1 mag dan wel fluisterstil zijn, de Toyota LMP1 klinkt loeihard. Ook het geluid van de Aston Martin’s, Ferrari’s en Corvette uit de LMGTE klasse gaan door merg en been. Breng dus zeker oordopjes mee en laat je kleine kinderen niet zonder gehoorbescherming rondlopen.

08-IMG_4112

8. Pitwalk

Als je er vroeg genoeg bij bent met het kopen van je tickets kan je op zaterdag een gezellig drukke pitswandeling maken met bijhorende handtekeningsessie. Enkel de die-hard fans hebben voldoende geduld om bij de bekendsten à la Mark Webber of Nico Hulkenberg aan te schuiven, maar het is dus mogelijk.

16-IMG_4591

9. Rijders gewoon tussen het ‘volk’

Je hoeft eigenlijk niet naar de handtekeningsessie gaan om de rijders te zien. Alles (behalve de pits dan) is toegankelijk voor het publiek en zorgt ervoor dat je gewoon naast de rijders kan lopen.

10. The smell of petrol and tyres

De echte helden van de autosport bevinden zich achter de schermen. Autosport zit hem in de allerkleinste details en die kan je gemakkelijk ontdekken door achter de pitsgebouwen de geur van benzine (of diesel) en rubber op te snuiven. Heerlijk!

Voor wie we warm hebben kunnen maken: de 2016 editie gaat waarschijnlijk door op 7 mei.

09-IMG_4320